ZASADY ZACHOWANIA NA STOKU - DEKALOG FIS

ZASADY ZACHOWANIA NA STOKU - DEKALOG FIS

Sezon free ski w pełni! Marcowe i kwietniowe narty mają wielu zwolenników. Nieustająca lampa, przyjemne temperatury, mniejsza ilość narciarzy na stokach i relaksujące apres ski! Idealny przepis na urlop! My marcowe narty mamy już za sobą. Niestety w pamięci pozostał nam również bardzo smutny widok narciarza, który po zwiezieniu przez ratowników z góry został posadzony na wózek inwalidzki…

Możemy się usprawiedliwiać, mówić sobie, że po prostu znaleźliśmy się w złym miejscu i w złym czasie. Uwierzcie nam… większości wypadków naprawdę można uniknąć. Dlatego tak ważna jest popularyzacja dekalogu narciarskiego i stosowanie się do ustalonych zasad.
Zdając egzamin na prawo jazdy nasza wiedza sprawdzana jest na różnych poziomach, zarówno teoretycznym jak i praktycznym. Narty może założyć każdy ale nie każdy zaczyna naukę od współpracy z instruktorem. Jeśli poważnie podejdziemy do tematu i pierwsze lekcje odbędą się z nauczycielem powinien on przedstawić zasady bezpiecznego zachowania na stoku. Jeśli uczymy się samodzielnie wykażmy się odrobiną rozsądku i przeczytajmy dekalog narciarski. Jest to zbiór reguł i zasad obowiązujących na stokach całego świata. Miłym zaskoczeniem jest fakt, że wiele ośrodków narciarskich zaczęło dodawać kodeks narciarzy i snowboardzistów na swoich mapkach i broszurach reklamowych.

1. WZGLĄD NA INNE OSOBY

Każdy narciarz lub snowboardzista powinien zachować się w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa ani szkody dla innej osoby.

Stan techniczny naszego sprzętu również powinien być przez nas stale weryfikowany. Wypinając się z nart lub deski pamiętajcie, że sprzęt należy odłożyć w taki sposób, żeby nie miał on możliwości ześlizgnięcia się w dół stoku. Lecące w dół deski potrafią osiągać naprawdę ogromną prędkość a napotkaną przeszkodę unicestwić...

2. SPOSÓB JAZDY NA NARTACH I SNOWBOARDZIE ORAZ PANOWANIE NAD PRĘDKOŚCIĄ

Każdy narciarz lub snowboardzista powinien kontrolować sposób jazdy. Powinien on dostosować szybkość i sposób jazdy do swoich umiejętności, rodzaju i stanu trasy, warunków atmosferycznych oraz natężenia ruchu.

Najczęstszą przyczyną wypadków na stoku jest nadmierna prędkość i niepanowanie nad nartami lub snowboardem. Puste stoki zachęcają do szybkiej jazdy. My również lubimy czuć prędkość pod nartami ale zawsze staramy się być rozsądni i nie stwarzać zagrożenia dla nikogo. Pamiętajcie, że każdy narciarz i snowboardzista zobowiązany jest poruszać się tak aby w razie konieczności móc się zatrzymać lub zmienić tor jazdy. Nie szarżujmy i nie popisujmy się w miejscach zatłoczonych, w okolicach wyciągów lub przy zakończeniach tras.

3. WYBÓR KIERUNKU JAZDY

Narciarz lub snowboardzista nadjeżdżający od tyłu musi wybrać taki tor jazdy, aby nie spowodować zagrożenia dla narciarzy lub snowboarderów znajdujących się przed nim.

Bardzo spodobał nam się komentarz FIS „Narciarstwo i snowboarding są sportami wolności ruchu przy przyjęciu zasady, że każdy uczestnik stosuje się do reguł uprawiania tych sportów”. Narciarz lub snowboardzista znajdujący się powyżej widzi więcej. To osoba będąca wyżej ma możliwość wyboru toru jazdy i musi pamiętać, że jej zachowanie nie może wpłynąć na jazdę osoby znajdującej się przed nim.

4. WYPRZEDZANIE I OMIJANIE

Narciarz lub snowboardzista może wyprzedzać innego narciarza lub snowboardera z góry i z dołu, z prawej i z lewej strony pod warunkiem, że zostawi wystarczająco dużo przestrzeni wyprzedzanemu narciarzowi lub snowboarderowi na wykonanie przez niego wszelkich zamierzonych lub niezamierzonych manewrów.

Pamiętajcie, że jako wyprzedzający lub omijający ponosimy odpowiedzialność za skutki swojego manewru do chwili jego zakończenia. Jeśli widzimy, że ktoś jest mniej doświadczonym uczestnikiem stoku, że dopiero się uczy a tym bardziej jeśli omijamy dziecko zmieńmy swój tor jazdy tak aby nie stresować osoby słabszej.

5. RUSZANIE Z MIEJSCA I PORUSZANIE SIĘ W GÓRĘ STOKU

Narciarz lub snowboardzista wjeżdżając na oznakowaną drogę zjazdu, ponownie ruszając po zatrzymaniu się, czy też poruszając się w górę stoku, musi spojrzeć i w górę, i w dół stoku, aby upewnić się, że może to uczynić bez zagrożenia dla siebie i innych.

Ogromna część wypadków zdarza się z nieprzewidywalnego włączenia się do ruchu nowego uczestnika. Znów porównamy narciarstwo do jazdy samochodem. Czy wyobrażacie sobie wjeżdżać na zatłoczoną ulicę wymuszając pierwszeństwo i nie zważając na inne samochody? … no właśnie! Ta sama zasada dotyczy stoku narciarskiego. Podstawowym nakazem bezpiecznej jazdy jest sprawdzenie czy włączenie się narciarza do ruchu nie spowoduje utrudnienia dla kogokolwiek na stoku.
Widząc szeroki stok na pewno nie jeden z Was ma ochotę na cięte skręty na krawędziach kreśląc możliwie jak najszersze łuki. Pamiętajcie jednak, że FIS usystematyzował również i to zachowanie. „Ten kto wykonuje manewr „w poprzek lub pod prąd” nurtu ruchu musi tak się zachować, aby osoby poruszające się w dół stoku nie były zagrożone”

6. ZATRZYMANIE NA TRASIE

O ile nie jest to absolutne konieczne, narciarz lub snowboarder musi unikać zatrzymania się na trasie zjazdu w miejscach zwężeń i miejscach o ograniczonej widoczności. Po upadku w takim miejscu narciarz lub snowboarder winien usunąć się z toru jazdy możliwie jak najszybciej.

Nie mam pojęcia skąd takie zachowanie się wzięło ale szerzy się w zastraszająco szybkim tempie.

Narciarze i snowboardziści stojący na całej szerokości trasy w miejscu uskoku stoku, uniemożliwiając tym samym przejazd innym osobom. Każdy ma inne umiejętności i rozumiemy, że niekiedy nogi palą z bólu i musimy zrobić mały przystanek. Pamiętajmy, że zawsze ale to zawsze zatrzymujemy się z boku trasy tak aby nie utrudniać innym korzystającym ze stoku. Unikamy również postoju w miejscach niewidocznych dla osób jadących z góry lub zza zakrętu.

7. PODCHODZENIE I SCHODZENIE NA NOGACH

Narciarz lub snowboardzista musi podchodzić lub schodzić na nogach wyłącznie skrajem trasy.

Trasy narciarskie z założenia były jednokierunkowe. Ewolucja sprzętu i popularyzacja skitourów zmusza do dostosowywania dekalogu do obecnych realiów. Poruszajmy się tylko skrajem trasy!

8.PRZESTRZEGANIE ZNAKÓW NARCIARSKICH

Każdy narciarz lub snowboardzista winien stosować się do znaków narciarskich i oznaczeń tras.

Na trasach narciarskich są umieszczone znaki informujące o utrudnieniach lub niebezpieczeństwach. W zależności od regionu i ośrodka mogą to być np. zagrożenia lawinowe, zamknięcia trasy, uskoki. Pamiętajmy, że napis „slow” lub „zwolnij” na końcu trasy jest tam ustawione z bardzo ważnego powodu. Nie bawmy się w kaskaderów i nie sprawdzajmy wytrzymałości wkręconej w śnieg tyczki – wyhamujmy. W Alpach gdzie tereny narciarskie są bardzo rozbudowane trasy niejednokrotnie się zbiegają. Czarne stoki zbiegają się z czerwonymi łącząc w jedną trasę. Spotkanie dwóch narciarzy u zbiegu trasy, ignorujących znaki może skończyć się tragicznie. Pamiętajcie, że każda trasa narciarska w zależności od trudności jest oznaczona kolorami.

Niebieski – trasa łatwa

Czerwony – trasa średnio zaawansowana

Czarny - trasa trudna

9. WYPADKI

W razie wypadku każdy narciarz lub snowboarder winien udzielić poszkodowanym pomocy.

Kardynalną zasadą obowiązującą wszystkich sportowców jest to, że uprawiający sport mają obowiązek nieść pomoc poszkodowanemu niezależnie od istnienia prawnego obowiązku. Natychmiast należy udzielić pierwszej pomocy, zawiadomić właściwe służby, a miejsce wypadku należy niezwłocznie oznakować w celu ostrzeżenia innych narciarzy i snowboarderów.

10. OBOWIĄZEK UJAWNIENIA TOŻSAMOŚCI

Każdy narciarz, snowboarder, obojętnie czy sprawca wypadku, poszkodowany czy świadek musi w razie wypadku podać swoje dane osobowe.

Świadkowie mając ogromne znaczenie dla sporządzenia raportu i ustalenia przyczyn wypadku.

Każdy kto był świadkiem zdarzenia powinien czuć się w obowiązku przekazać informację odpowiednim służbom w celu ustalenia odpowiedzialności.

Jeśli znaleźliśmy się po stronie sprawcy nigdy nie odjeżdżajmy z miejsca wypadku. W dzisiejszych czasach naprawdę unikanie konsekwencji nie popłaca.

Nasze doświadczenie poparte jest również latami pracy jako instruktorzy. Naoglądaliśmy się wypadków na stoku i tych zdarzeń „o mały włos”. Nasi kursanci kończyli lekcje bogatsi o zasady bezpiecznego zachowania się na stoku. Z wiekiem reguła ograniczonego zaufania jeszcze bardziej zakorzeniła się w naszym sposobie spędzania czasu na nartach. Jako rodzice i przyjaciele edukujcie osoby w swoim otoczeniu. Więcej świadomych ludzi to większe bezpieczeństwo dla Was i waszych dzieci.

Nie zapomnijcie o kasku i ubezpieczeniu ;) !

Do zobaczenia na stoku!

Źródło:
http://www.gopr.pl/

http://www.sitn.pl/

https://www.winterpol.eu/

Napisz odpowiedź